Caută

5 tehnici simple pentru reducerea anxietatii



Am intalnit in ultimii ani din ce in ce mai multe persoane care sufera de anxietate. Da, e adevarat ca prin prisma profesiei mele, aceea de medic stomatolog, nivelul de anxietate al pacientilor care trec pragul clinicii pentru prima data este mai ridicat, insa nu vorbim aici de nelinistea provocata de tratamentele stomatologice ci de cea provocata de diversi alti factori emotionali.


Anxietatea este, prin definitie, o stare de neliniste, ingrijorare, teama, asteptare incordata, insotita uneori de palpitatii, jena in respiratie, etc. Desi ea este in general asociata cu anumite boli psihice, totusi in ultima vreme a ajuns sa fie acceptata ca fiind o normalitate a vietii stresante moderne. Din pacate, foarte multe persoane se confrunta cu astfel de stari chiar zilnic, ca urmare a ritmului alert in care isi petrec viata si a lipsei de relaxare.


Presiunile sociale, ritmul uneori ametitor de viata, fricile colective si temerile implantate in subconstient de media si programe TV, preconceptiile legate de viata preluate de la parinti si bunici, limitarile mentale, toate pot induce un tablou dezechilibrant si infricosator al cursului vietii. Din pacate, foarte putini dintre noi primesc o educatie sanatoasa emotionala in care sa isi identifice temerile si sa le depaseasca, prin care sa isi gestioneze corect emotiile si sa aiba o viziune optimista asupra vietii. Pentru cei mai multi dintre noi, viata e un hazard ciudat, care arunca asupra noastra evenimente aleatorii, frecvent neplacute, pe care nu le putem controla.


Insa lucrurile stau exact invers. Viata este un sir de evenimente proiectate de catre mintea si emotiile noastre, in fiecare secunda. De aceea, suntem responsabili de ceea ce se intampla in viata noastra si nu putem da vina pe prea multi factori exteriori.


Cu o astfel de viziune asupra vietii, poti intelege mai usor relatia de cauza-efect din sirul evenimentelor vietii si inveti sa nu te mai plangi, sa nu mai fii o victima a hazardului. Intelegand sensul educativ si de dezvoltare al vietii, iti poti depasi temerile si privi cu incredere spre viitor.


Daca te confrunti cu anxietate in mod frecvent in viata ta, iata 5 tehnici care te pot ajuta sa o reduci:


1.Schimba-ti viziunea asupra vietii.Citeste carti de dezvoltare personala si programare neuro-lingvistica, mergi la cursuri care te ajuta sa ai o atitudine pozitiva asupra vietii, largeste-ti orizontul mental, stabileste sesiuni de lucru cu un terapeut/psiholog. Este de dorit sa inveti sa iti gestionezi in mod sanatos emotiile si sa curgi in armonie cu viata, rezolvandu-ti conflictele interioare si exterioare.


Sfat practic 1: recomand cartile lui Eckhart Tolle, Lise Bourbeau, Vadim Zeland, Joe Dispenza.

Sfat practic 2: lipeste un afis intr-un loc vizibil la tine acasa cu afirmatii pozitive de genul:

“Sunt calm si linistit”, “Imi traiesc viata cu iubire”, “Primesc intodeauna tot ceea ce am nevoie”.



2.Invata sa meditezi. Cand te simti nelinistit, probabil cel mai dificil lucru ar fi sa poti sta calm, asezat, cu ochii inchisi si sa respiri. Insa exact asta te va face sa te simti mai bine. Obisnuieste-te ca in fiecare zi sa aloci 15 minute pentru meditatie, este un instrument excelent pentru gestionarea anxietatii.


Cum meditezi? Aseaza-te confortabil pe un scaun, cu spatele drept si palmele pe genunchi. Inchide ochii si observa-ti respiratia, fara sa intervii asupra ei si fara sa te gandesti la ceva anume. Desi poate fi dificil sa iti mentii atentia pe respiratie si sa nu te lasi dominat de ganduri, daca vei fi perseverent si vei exersa zilnic, vei reusi sa faci acest lucru cu usurinta la un moment dat.


Acest interval de liniste interioara si exterioara va diminua anxietatea, impreuna cu nelinistea si fricile generate de ea.


3.In momentele de anxietate, modifica ritmul respiratiei. Cand esti nelinistit, respiratia ta este rapida, superficiala. Daca vei interveni constient si vei respira profund si rar, mintea se va alinia cu respiratia si gandurile agitate se vor domoli. Inspira in timp ce numeri pana la 3 si expira in acelasi mod.Vei simti cum te linistesti treptat, pe masura ce focusul se muta de la obiectul anxietatii la modul in care respiri.


4.Foloseste uleiurile esentiale pentru a te calma si linisti. Un ulei esential accesibil si foarte eficient in caz de stres este uleiul pur, esential de lavanda. Cand te simti agitat, toarna o picatura de ulei in palme si inspira profund esenta, timp de 1-2 minute. Efectul calmant nu va intarzia sa apara.


5.Muta atentia catre un eveniment fericit, placut, pozitiv din viata ta. Daca focusul nu mai este pe asa-zisa problema care te ingrijoreaza, vei vedea ca starea de agitatie se va diminua pana la disparitie. Creierul nu face diferenta intre real si imaginar. El se va linisti sau se va agita in functie de proiectia mentala care il stimuleaza si care se poate intampla in realitate sau nu. De aceea, sa renunti la a oferi atentie unui gand anxios si sa te focusezi pe un eveniment placut, poate schimba complet starea ta generala.